Zandblauwtje (Jasione montana)

Pas zag ik onderweg in de berm zandblauwtjes staan. Die zie je niet zo vaak. De grond is meestal niet schraal genoeg voor ze. Het zandblauwtje komt alleen voor op droge zandgronden. In de duinen bijvoorbeeld en nu dus in de berm bij de Leusderheide. Onwillekeurig dacht ik aan een gedichtje van Hans Warren over het zandblauwtje. En ja, thuisgekomen vond ik het in de bloemlezing “Nakijken, dromen, derven”. Het komt uit de bundel “Tijd” van 1986. In plaats van te plukken, maakte ik een foto. Mijn zandblauwtje kon blijven staan voor wind en bijen.

Je zou denken dat het zandblauwtje een composiet is, maar het hoort bij de klokjesbloemfamilie (Campanulaceae). Er is ook een variant van het zandblauwtje te koop als vaste plant voor in de tuin: Jasione laevis. Ook die vraagt om droge schrale grond.

Dan nu het gedichtje:

Zandblauwtje

Scherfje hemel op de duintop
trillend in de wind.

Omdat ik niet zeker was
plukte ik de schraalste.

’s Avonds, vergeten in mijn zak:
dor propje, sprietje, spijt.

Water deed wonderen, ’s anderendaags
bloeide je weer, liet je determineren.

Zandblauwtje, Jasione montana.
Scherfje hemel in een plastic beker.

De wroeging blijft, geen wind, geen bij
beroert je meer, en

ijdel is dit woord.

Hans Warren (1921 – 2001)

 

2 gedachten over “Zandblauwtje (Jasione montana)

Geef een reactie

