Hemelladder

Achter de St Franciscus Xaverius kerk in Amersfoort ligt een tuin: de “Frans en Hildehof”. Je moet het wel weten, want vanaf de straat is er niets te zien. Ik was er nog nooit geweest, hij is heel beperkt open. Tot nu toe, want deze zomer is er werk te zien van kunstenaars van de Ploegh. 

DSCN8310 (2)
Opstijgen en neerdalen, muurschildering van Flip Lambalk
DSCN8312 (2)
Hemelladder, Jos Verschaeren

Hemelladder

De getoonde kunst is geïnspireerd op de tuin. Zo is er een organisch werk van eenjarige planten (o.a. mais). De muurschildering hierboven vind ik een vondst, hij staat op de achterkant van garageboxen en kleurt die in de tinten van de tuin. De blauwe draden op de achtergrond hangen boven de toegang tot de tuin.

De buitenexpositie heet “Hemelladder”, naar het werk hiernaast van Jos Verschaeren. In het oude deel van de tuin staat nog een ladder, van Rian Peeperkorn, met keramische vormen er in en er onder. Maar dat werk heeft geen naam. 

Niet alles spreekt me aan, dat hoeft ook niet. Vanaf de ingang ligt een “route” van spiegeltjes, die hoort bij een grotere spiegel in de tuin. Dat was mij bij binnenkomst helemaal niet opgevallen. Ik zag het pas nadat ik de toelichting had gelezen. 

Een oude beukenboom is door Thijs Jaeger omgetoverd tot “heilige boom” er hangen munten en keramische figuren in. Het is een metafoor voor de verering van geld. Tja…

DSCN8319 (2) DSCN8317 (3)

Eigenlijk zijn er twee tuinen. Het oude deel dat direct achter de kerk ligt, met vijver, grindpad, grasveld en de oude beukenboom. Daarachter ligt een nieuwer deel:  

De Frans en Hildehof

DSCN8326 (2)

Ik dacht even dat de Frans en Hilde de eigenaars van de tuin waren. Maar nee, de tuin is in 2019 aangelegd door twee heren en is gewijd aan Franciscus van Assisi en Hildegard van Bingen. Twee heiligen met een speciale binding met de natuur. 

Ondanks de zware regen en de harde wind van de afgelopen dagen ziet de tuin er goed uit. Er staan vooral veel bloemen in met graspaden er tussen. Het zou best eens kunnen dat de meeste planten er ook al waren in de tijd van Franciscus en Hildegard. (salie, verbascum, klaprozen, korenbloemen bijv.)

Er is een (gras)labyrinth gemaakt. Met aandacht gelopen is het een loopmeditatie. Ik liep het en merkte dat het eigenlijk net zo loopt als in het leven: niet logisch, rechtdoor. Regelmatig ga je een bocht om en lijk je eerder verder van je doel af te raken. In het midden ligt nu een spiegel, die hoort bij de expositie. De gedachte erachter is “De hemel begint bij jezelf”. 

DSCN8327 - kopie

Buitenexpositie Hemelladder is te zien tot 10 oktober 2021.
Donderdag en vrijdag van 11.00-17.00 uur; zaterdag en zondag van 13.00-17.00 uur. 

Lees hier meer over LKG de Ploegh

En hier meer over de Frans en Hildehof

4 gedachten over “Hemelladder

  1. Ha en ik ben er geweest! Mooie tuin, lastig te vinden, maar het is gelukt. Had je blog niet meer gelezen en de spiraal niet gelopen. Ik moet er dus nog eens heen. 😃Despiraal vind ik het leukste element in de tuin. Ikzag ook heel mooie hoge herfstasters. Prachtig rustig plekje in het mooie centrum. Jouw foto van de muur is prachtig. Van die kant had ik het niet bekeken.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.