Hoe gaat het in de tuin?

Tijd voor een korte update over mijn tuin. Want ik ben de hele week ijverig bezig geweest. 

De geraniums uit de schuur gehaald, bijgeknipt en verse potgrond erbij, Sommige staan al te bloeien. Ook al wat voorgezaaide teunisbloemen uitgeplant. Ze zijn nog wel erg klein, maar ik denk dat het kan. Alle dahlia’s zitten nu in de grond. De dahlia die ik in de grond had laten zitten is teruggekomen. 

Ook twee pompoenplanten buiten geplant. Tegen de kou en tegen de slakken zette ik er halve plastic flessen overheen, een soort mini-cloches. Maar één daarvan is desondanks toch opgevreten. Ik twijfelde al of ze het zouden redden. Voor de zekerheid zaaide ik opnieuw pompoenen in potten en in de volle grond. Allicht dat er iets van over blijft. 

Vrijdag ging ik naar de bloemen/plantenmarkt want ik wilde een aubergineplant. Elke vrijdagmorgen is er een bloemenmarkt in Amersfoort en daar staat ook een kweker met heel veel biologische groenteplanten. Naast de aubergine kocht ik ook nog koolrabiplantjes en peultjes. 

DSCN9267 - kopie
Koolrabiplantjes met afrikaantje

Peultjes? Ja, die had ik gezaaid, al heel vroeg in april. Ze kwamen redelijk goed op, maar door de kou en de regen stonden ze stil. Er zat totaal geen groei in. Toen werd het warmer en kwam de slakken tevoorschijn. Voor de peultjes de kans kregen om door te groeien, werden ze opgegeten tot er alleen nog steeltjes stonden. Wat een pech! Ik spitte de boel onder en zaaide er snijbiet. 

Ik had de peultjes al uit mijn hoofd gezet, toen ik op de markt bakjes met peulenplantjes zag. En ja, ik heb ze gekocht. Het waren best veel plantjes. Ik heb ze op een andere plek gezet, waar het minder nat is en hoop dat ze het gaan overleven. 

Ik had heel veel tomatenplantjes: twee soorten rode en een zwarte soort. Altijd spannend hoeveel ik er van overhoud. Ik vind ze nog te klein om in de volle grond te zetten. Ook hebben sommige het loodje gelegd bij de verhuizing van de kamer naar de schuur. 

DSCN9187De gezaaide bietjes komen een beetje onregelmatig op. Waarschijnlijk komt dat omdat ik twee soorten door elkaar heb gezaaid. Van de gezaaide worteltjes is nog niks te zien. Ik kijk het nog even aan, ik kan ze nog een keer opnieuw zaaien. 

De overgebleven spruitenplant kan nu weg. Ik laat altijd een koolplant staan om in bloei te laten komen. Zo had ik dit voorjaar een wolk van spruitjesbloesem, waar vooral hommels op af kwamen. Nu vliegen ze ook op de akeleien. 

Wordt vervolgd. 

2 gedachten over “Hoe gaat het in de tuin?

  1. Grappig dat je dat niet wist. Ik vertelde het onlangs aan iemand van de buurttuin, die wist het ook niet. Terwijl ze (Kwekerij Westeneng) toch al heel lang op de bloemenmarkt staan. Van lieverlee brachten ze steeds meer biologische plantjes mee. Nu is het, denk ik, 90%.

    Op biologische bloemen heb ik niet zo gelet, ik zag tussen de biologische kruiden wel potten met viooltjes.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.