Nog even over de tuin

Als zelfs het achtuurjournaal het erover heeft, dan weet je dat het menens is. Slakken! Ze zijn met veel en ze eten ongeveer alles wat jong en vers is. 

slak

Ik heb koffiedik gestrooid, verkruimelde eierschalen en nu probeer ik schapenwol. Vrijwel niks houdt ze tegen. Al hebben ze wel hun voorkeuren. De dahlia’s worden tot op de grond toe weggevreten. Maar de teunisbloemplantjes die ik rond een dahlia-in-pot had gezet als afleiding, die laten ze staan. Ze hangen gezellig met z’n allen in de tijmplant, maar in de salie zie ik ze niet. De naaktslakken zijn klein, maar die met een huisje zijn reusachtig. 

slak2

Dit weekend ga ik alle plantjes uit de schuur in de grond zetten, voordat ik wegga. Over twee weken zie ik wel wat er nog over is. Dan is het half juni en is er nog wel tijd om nieuwe dingen te planten.  

20230818_191454
een herinnering aan vorig jaar…..

Het zal in mijn tuin niet zo’n mooi tuinjaar worden als vorig jaar. Daar kan ik me maar beter bij neerleggen. In andere jaren denk ik nog wel eens dat ik eigenlijk niet weg kan vanwege de tuin. Nu ga ik zonder hartzeer weg. 

Iedereen met een tuin zal dit herkennen. Veel sterkte gewenst met alle beestjes en nattigheid.

En ach, er zijn altijd planten die van al die regen houden. Zoals de hortensia, die is in korte tijd omhoog geschoten. 

5 gedachten over “Nog even over de tuin

    1. Het is gewoon een goed jaar voor slakken. De aanhoudende regen zorgt ervoor dat de grond nooit echt droog wordt. Dus ze hebben meer tijd om te eten en te groeien.

      Like

  1. Ja , ik las het ook. Ik had de tip gekregen om een knoflookteen te planten. Maar ik zag dat ze inmiddels ook knoflookplantjes eten.
    Ik ben benieuwd wat ik aantref als ik terugkom.
    Fijne tijd Stien!

    Geliked door 2 people

  2. Natuurinclusief en biodivers tuinieren is vaak de oplossing voor veel ziekten en plagen.

    Zelf geniet ik vaak van fladderen, friemelen, kriebelen kruipende en rondvliegend spul.

    PS: Fijne Vakantie!

    Natuurvriendelijke groet,

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.