Polderen

Netelenburchpad (klompenpad 5 km)

Voor deze wandeling fiets ik via Hoogland-West naar Baarn. Eerst nog tussen de bomen en langs boerderijen, vaak verbouwd tot woonhuis. Maar eenmaal in de polder Zeldert is het links en rechts kaal. Weilanden met af en toe koeien. Dit is de polder zoals je je een polder voorstelt. De Krachtwijkerweg heet hier officieus “Vogelboulevard”; er leven hier veel weidevogels. Ik parkeer mijn fiets bij het Gemaal Zeldert, even voor Baarn.

Gemaal Zeldert (1896)

DSCN8507 (2) - kopie

De polder Zeldert ligt onder zeeniveau. Dat verwacht je niet zo midden in Nederland! Het gemaal Zeldert houdt 10.000 ha. land droog. Eerder stond er een stoomgemaal. Dat werd in 1895 verwoest tijdens een stormvloed. Toen ontstond ook het “wiel” dat ernaast ligt. Een wiel is een ronde plas die ontstaat naast een rivier, maar er niet mee in verbinding staat. Er leven veel watervogels, ik zag jonge futen. Rondom het gemaal staan hoge hekken, ik maak een foto door de spijlen van het hek heen.

Het Netelenburchpad. 

Dit klompenpad is genoemd naar de boerderij Netelenburch, hier in de buurt. Het eerste stuk van de wandeling gaat langs de Eem. Het graspad naar de rivier toe is goed gemaaid, links en rechts staan riet en wilgen hoog opgeschoten.

DSCN8491 (3)DSCN8487 (3)

Aan  het eind van het pad heb ik een goed uitzicht op de Eem met langsvarende schepen en bootjes. Aan de overkant de nieuwbouw van Baarn. Je ziet dat de herfst in aantocht is, veel planten zijn uitgebloeid en verdroogd. Maar vandaag is het stralend zomers weer. Een trekker is gras aan het keren, verder is het rustig.

Even voor de brug buigt het pad van de Eem af en dan volgt een stukje asfalt. Echt een minpuntje is dat dit stuk parallel loopt aan de A1; je hoort het geluid van het verkeer heel goed. Gelukkig gaat de route snel het weiland in. Al na een paar meter zie en hoor ik de weg niet meer. Ik heb hem achter mijn rug. Als je de route in tegengestelde richting zou lopen, dan zie je de A1 langer, je loopt er dan op af. 

DSCN8501 (2)

Vanaf hier gaat de route vrijwel alleen nog door weilanden, sommige met koeien. Die nieuwsgierig opkijken wie er aan komt, maar het niet de moeite vinden om te stoppen met kauwen. Dit is de polder op zijn polderst!

RSCN8508 (2)Via loopplankjes kom je van het ene weiland in het andere. Op een van die plankjes zit een kikkertje te zonnen. Pas als ik een voet op de plank zet, springt hij weg. 

Het is niet altijd even goed te zien waar ik precies naar het volgende weiland moet. In het laatste stukje moet ik echt een paar keer heen en weer lopen om te zien waar het is. Het loopplankje is nl. aan beide kanten goed afgesloten. Het klompenpadbordje heeft geen pijl. Verderop in het weiland staat een hek open. Dus daardoor kan ik toch verder. Hoewel je natuurlijk in zo’n open gebied niet kan verdwalen, heb ik het toch gemeld via de website. 

Broedseizoen

Je kan de route ook in het broedseizoen lopen. Maar dan mis je alle weilanden en loop je in plaats daarvan over de weg eromheen. Dat is een stuk minder fijn, want veel asfalt. Het broedseizoen van weidevogels is van 15 maart – 15 juni; van de kleine zwaan van 15 november – 15 februari. 

DSCN8494 (2)

In de polder Zeldert loopt nog een klompenpad: het Zeldertsepad, je kunt beide paden aan elkaar plakken.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.