Norderpad

klompenpad bij Putten (12/10/8 km)

DSCN8580Op alweer zo’n mooie septemberdag liep ik het Norderpad, genoemd naar het buurtschap Norden bij Putten. Beginpunt van de route is in het centrum van Putten, maar hij komt ook langs het station. Al snel liep ik langs een bosrand. Ik besloot het dorp Putten links (eigenlijk rechts) te laten liggen en koos voor de routeverkorting. 

DSCN8583Het werd een gevarieerde wandeling, langs bosranden, weilanden en landgoederen. En ook nog een heideveldje, daar kon je goed zien dan het ’s nachts koud was geweest. 

Na het heideveldje ging het over een oud kerkenpad langs landgoed Volenbeek, eerst onverhard, maar later over asfalt. Dat is een beetje jammer, lopen over asfalt vind ik nooit fijn. Even verderop was een museumboerderij met theeschenkerij, die was helaas gesloten. Ook de andere horeca op de route was gesloten. Gelukkig had ik water en eten bij me. 

Ik passeerde “Puttense hooglanders”. Hé? Het blijken Schotse hooglanders. In de verte zag ik de oerkoeien grazen. Eén slimmerik had een baal hooi voor het hek ontdekt. Hij kon er net bij.

DSCN8592 (3)

Toen was daar Kasteel De Vanenburg, een landgoed uit 1648. Nu een hotel met een bordje “Terras open”. Tijd voor koffie! Het kasteel lijkt meer op een landhuis met een goed onderhouden tuin, zowel voor als achter.

DSCN8598 (2)

Het huis dat er nu staat is gebouwd in 1870. Het landgoed als geheel heeft nog steeds de 17e eeuwse indeling. De tuin is een paar keer opnieuw ingericht, met behoud van de monumentale bomen. Ik zag een Ginkgo, een Tulpenboom (Liriodendron)en een Tamme Kastanje. Deze perken met rozen en sedum vind ik een verrassende, best gewaagde kleurencombinatie. Het kan net. In de potten staan dadelpalmen. 

20210921_135238 (2)
tamme kastanje

Toen ik bij het afrekenen iets zei over de grote kastanjeboom, reageerde de medewerkster enthousiast. Haar lievelingsboom was de Ginkgo, die straks weer zo mooi zou verkleuren. Ze haalde een foldertje voor me over de geschiedenis van de tuinen en een rondwandeling met toelichting bij de bijzondere bomen die er staan. Dat was aan mij welbesteed en natuurlijk liep ik een extra rondje door de tuin. 

DSCN8595 (2)

Tegenover De Vanenburg waren een vijver en beukenhagen. In de coulissen liepen koeien. Daarna was het niet ver meer naar het station. 

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.